Nieuwsbrieven. Wie maakt ze niet? Maar zijn ze ook effectief? Wij krijgen regelmatig de vraag: ‘Hoe zorgen we dat onze nieuwsbrief wordt gelezen en gedeeld?’ Meestal is een scan van de nieuwsbrief al voldoende om te zien waar de schoen wringt. We zetten 8 quickwins voor je op een rijtje.
Zorg dat je nieuwsbrief de juiste functie heeft. Namelijk die van aanjager en verwijzer. Verzamel mooie verhalen en handige tips op je website. Dit is je content-hub, de plek waar je alle content verzamelt. Je nieuwsbrief bestaat vervolgens uit pakkende koppen en korte intro’s waarmee je de lezer prikkelt om door te klikken naar het artikel op je site.
Maak je nieuwsbrief niet te lang. Maximaal 6 tot 7 items is echt genoeg (liever minder!).
Zorg voor prikkelende koppen die tot de verbeelding spreken én duidelijk zijn. Aan cryptische beschrijvingen heeft niemand iets. Geef hier echt aandacht aan. Een nieuwsbrief komt zomaar voorbij in de mailbox van je ontvanger. De meeste lezers gedragen zich dan als koppensnellers. Zorg dus dat jouw lezers in een paar seconden kunnen besluiten om iets wel of niet interessant te vinden.
Maak een indeling voor je nieuwsbrief. Kleine rubriekjes, vaste onderdelen. Dat helpt je lezer nog beter bij het scannen en zorgt voor afwisseling. Let hierbij ook op het gebruik van beeld. Te veel tekst is voor niemand aantrekkelijk; zorg dus voor een 50/50-verhouding tekst/beeld, liever zelfs 40/60.
Durf ook echt short copy te gebruiken. Soms is een beeld met een kop al genoeg. Maak je wel wat meer tekst, zorg dan voor tussenkopjes. Ook dat helpt de scannende lezer.
Maak je nieuwsbrief in een handig programma als Campaign Monitor. Vraag een vormgever een vast format te ontwerpen voor je nieuwsbrief, zodat je een paar contentblokken hebt om uit te kiezen. Dat geeft houvast in de vormgeving. Ander groot voordeel van Campaign Monitor is dat je alles kunt meten én dat je adressen handig kunt beheren. Zo wordt een nieuwsbrief maken een peulenschil.
Als je wil dat je lezer over gaat tot actie (en dat wil je) zorg dan voor een duidelijke call-to-action. Nodig je lezer uit om door te lezen, zich op te geven of wat dan ook.
Boven alles moet je natuurlijk content maken waar je doelgroep op zit te wachten. Dus zorg dat de ankeilers in je nieuwsbrief verwijzen naar content die relevant is voor de lezer. Anders heb je voor niks je best gedaan op die mooie koppen en intro’s.
Stel, je geeft een opdracht voor een tekst. Je brieft de copywriter en maakt duidelijke afspraken over wat je verwacht. Drie dagen later open je opgetogen je mailbox en wat denk je …
Tijdens het lezen van de recensie hoor ik ‘You’ve got this strange effect on me’ door mijn hoofd spoken. Een nummer dat goed past bij het groteske sprookje van Damien Hirst.