Het maken van kwalitatief goede en relevante content betekent een flinke investering. Eeuwig zonde als je content dan niet gevonden wordt én als je maar één item maakt, terwijl je er veel meer uit kunt halen. Contentmappen is het antwoord.
Met contentmappen bouw je als het ware een mini-campagne om je hoofditem heen waardoor je meer uit je content haalt. Je bekijkt je onderwerp als een diamant met vele kanten. Je belicht het item vanuit verschillende invalshoeken en je kiest voor elk nieuw idee een eigen contenttype en contentkanaal. In een workshop van één dagdeel geven we je de tools in handen om aan de slag te gaan met contentmappen.
Voor contentmappen geldt: bezint eer ge begint … Heel saai maar waar. Contentmappen is namelijk niet stap één, maar stap vier bij het maken van content. Het heeft weinig zin om content te mappen die niet relevant is. Zorg daarom dat je met contentmappen aandacht vraagt voor écht relevante content waar je doelgroep op zit te wachten. Dit doe je door een goed doordachte contentstrategie te maken, een contentformule op te zetten en sterke formats te bedenken voor de onderwerpen die je hebt bedacht.
Breng ook duidelijk in kaart welke kanalen je tot je beschikking hebt en weet welke doelgroepen van welke kanalen gebruikmaken. Zo kun je met het contentmappen een omnichannel-aanpak inzetten. Daarbij zet je jouw doelgroep centraal en bouw je een mini-campagne rond de content die je wil mappen. Bijvoorbeeld een gaaf filmpje dat je hebt gemaakt of een mooi diepte-interview dat echt iedereen móet lezen.
Stap 1: Zorg dat je goed nadenkt over je doelstelling, je doelgroep en je kernboodschap. Heb je dat gedaan dan heb je je contentstrategie te pakken.
Stap 2: Zet schematisch op papier welke inhoudelijke pijlers bij jouw strategie horen, verzin daar thema’s en onderwerpen bij. Zo heb je je contentformule inzichtelijk.
Stap 3: Bedenk bij elk onderwerp een invalshoek, een vorm (contenttype) en een middel (contentkanaal). Breng bijvoorbeeld de passie van een kledingontwerper (invalshoek) in beeld door een interview (contenttype) dat je in je e-mailnieuwsbrief (contentkanaal) publiceert. Je bent nu relevante content aan het creëren!
Stap 4: Kies één onderwerp dat je graag over de bühne wil brengen bij een breed publiek en ga dit onderwerp mappen. Pak ‘stukjes’ uit je onderwerp en maak daar nieuwe items van. Denk aan ‘the making of’, een interview met de interviewer, tips van de hoofdpersonen, een fotostrip etc. Laat je inspireren door je bron-onderwerp en ga los met contentmappen.
Stap 5: Pak de kalender erbij en zet al je ideeën uit in de tijd. Zo weet je zeker dat de gemaakte content op het juiste moment bij de doelgroep belandt.
Wil je zelf aan de slag met contentmappen? Mail linda@lamarcommunicatie.nl of bel met één van onze adviseurs en maak een afspraak voor een kop koffie. De workshop is incompany te boeken voor maximaal 10 deelnemers per workshop.
‘Alles heeft een ritme’, zongen de meiden van Frizzle Sizzle in 1986 op het Eurovisie Songfestival. En dat is ook precies hét mantra voor het maken van een magazine. Zonder lekker bladritme wordt je magazine een folder of een jaarverslag. Maak daarom een goede plank en laat je blad swingen.
Sdu, uitgever in de juridische wereld, ontwikkelde eind 2016 een contentmarketingstrategie. Hoe hebben zij het aangepakt? Wie waren betrokken en hoe hebben zij hun organisatie ingericht om die strategie in de praktijk te brengen?