Een magazine
Het maken van een magazine is ontzettend leuk, maar het is ook veel werk. En het kost geld. Waarom zou je aan zo’n omvangrijk project beginnen?
Wij maken al jaren magazines en andere journalistieke producties, voor veel verschillende organisaties. Interne bladen vergroten loyaliteit en onderling begrip binnen de organisatie. En dragen bij aan bedrijfsdoelstellingen en aan efficiënte bedrijfsvoering. Externe producties vertellen het grote verhaal achter de organisatie, zorgen voor beeldvorming en dragen bij aan employer branding. Ze inspireren klanten om zaken te doen met de organisatie. Of leggen moeilijke dingen nog eens makkelijk uit, zodat de doelgroep dat in alle rust kan nalezen.
Een magazine is méér dan een stapel papier met een nietje erdoorheen. Thomas Hendriks, oud-hoofdredacteur Quest, zegt op bladendokter.nl: ‘Een magazine is voor mij een regelmatige verzameling van verrassingen die speciaal voor jou lijken te zijn geselecteerd. Want het spreekt jou aan, het raakt en beroert je. Het spreekt jouw taal, zoals een ander magazine de taal van je buurman spreekt.’ Wat voor publieksbladen geldt, geldt ook voor bedrijfsbladen. Je biedt regelmatig een afgewogen bundeling content aan, vol terugkerende elementen die maken dat de lezer het blad herkent.
Een magazine is ideaal voor storytelling. Niet alleen vertel je over jouw producten of diensten, je biedt lezers ook een blik achter de schermen van je bedrijf. Medewerkers worden geïnterviewd, je laat klanten aan het woord. Daardoor krijgen lezers het gevoel dat ze jouw organisatie echt leren kennen en creëer je een sterk(er) merk.
In tegenstelling tot een bedrijfsfolder is een magazine méér dan een verkoopinstrument. Je kunt het vullen met een perfecte mix van informatie, inspiratie en entertainment. Als je daarbij écht een kijkje in de keuken biedt, win je het vertrouwen van je lezer en verhoog je loyaliteit.
Zoals bij alle ‘owned media’ heb je de content van een magazine zelf in handen. Een eigen magazine is dan ook de ideale manier om je te onderscheiden van de concurrentie.
Gerry McGovern was op 18 april jl. in Nederland voor een masterclass Measuring the Online Customer Experience en wij waren erbij.
Lamar communicatie heeft twee stagiairs van de Taalunie over de vloer. Valeria Maiboroda uit Oekraïne en Ghina Salsabila uit Indonesië studeren allebei Nederlands. Voor Lamar communicatie schreven zij hun eerste blog!