Elk woord telt, maar wat moet ik schrappen?
Schrijven is schrappen en kill your darlings. Het zijn twee van de grootste schrijfclichés en toch brengen ze zowel beginnende als doorgewinterde schrijvers in verwarring. Wát moet ik dan schrappen? Meer dan je denkt.
Tijdens de laatste Dag van de Content plaatsten we de workshopdeelnemers in een snelkookpan: je hebt drie minuten om dertig woorden te schrappen uit het artikel ‘Kom eens een ochtend architectuur beleven in Rotterdam’. GO.
Artikel: Kom eens een ochtend
architectuur beleven in Rotterdam
Het effect: verwilderde blikken, rode hoofden. En teksten waar belangrijke informatie uit verdween en overbodige woorden in bleven staan. Precies waarop we hoopten, natuurlijk. Want daarna legden we uit met welke vuistregels de deelnemers makkelijk de helft van de tekst hadden kunnen wegstrepen.
+++
Wat dan? Dit mag je (vrijwel) altijd uit een tekst schrappen:
Het maken van koppen is een vak apart. Of je nu schrijft voor een kwaliteitskrant, online platform of reclamefolder: de kop moet de lezer verleiden het hele bericht te lezen. Wat kunnen we leren van ervaren koppenmakers? Matthijs Albers, showbizzverslaggever extraordinaire: ‘Mijn devies is: vooral niet te veel verklappen’.
Of we tijdelijk redacteuren konden detacheren, was de vraag van het LUMC. Natúúrlijk kan dat, was ons antwoord. Want Lamar communicatie levert contentkrachten op bestelling.