Elk woord telt, maar wat moet ik schrappen?
Schrijven is schrappen en kill your darlings. Het zijn twee van de grootste schrijfclichés en toch brengen ze zowel beginnende als doorgewinterde schrijvers in verwarring. Wát moet ik dan schrappen? Meer dan je denkt.
Tijdens de laatste Dag van de Content plaatsten we de workshopdeelnemers in een snelkookpan: je hebt drie minuten om dertig woorden te schrappen uit het artikel ‘Kom eens een ochtend architectuur beleven in Rotterdam’. GO.
Artikel: Kom eens een ochtend
architectuur beleven in Rotterdam
Het effect: verwilderde blikken, rode hoofden. En teksten waar belangrijke informatie uit verdween en overbodige woorden in bleven staan. Precies waarop we hoopten, natuurlijk. Want daarna legden we uit met welke vuistregels de deelnemers makkelijk de helft van de tekst hadden kunnen wegstrepen.
+++
Wat dan? Dit mag je (vrijwel) altijd uit een tekst schrappen:
Verhalen horen of lezen van merken of producten zijn we inmiddels wel gewend. Maar er zijn nog plekken te vinden waar je toch even gek staat te kijken als je niet het geijkte standaard tekstje leest, maar een persoonlijk verhaal. Zo’n plek is Funda, waar dan opeens niet een setje vierkante meters maar iemands léven te koop staat.
Hans Zandvliet van Zabriski contentmakers vertelt als ervaringsdeskundige over het ontwerpen van een magazine. Wat maakt een magazine zo bijzonder? Wat is de rol van fotografie? En wat maakt nou een goede cover?