Hoe zorg je dat nieuwkomers een goede start kunnen maken in de maatschappij? Wat hebben zij nodig om te kunnen integreren? Op die vragen en méér zochten Woningcorporatie Mercatus en Welzijnsorganisatie Carrefour uit Noordoostpolder een antwoord. Ze wilden graag over de grenzen van hun eigen domein kijken door zich te verdiepen in de mensen waar het om gaat: de nieuwkomers zelf, en de vrijwilligers en buren om hen heen. Om zó, samen met beleidsmakers en andere maatschappelijke organisaties in de regio, een basis te leggen voor de Visie Integratie Statushouders.
Met onze samenwerkingspartner Enof en tekstbureau Davinckie namen we de uitdaging aan. Onze rol was die van storyteller. We haalden verhalen op uit de regio rond Emmeloord. Verhalen van statushouders, vrijwilligers, buren die helpen en buren die zich zorgen maken. Davinckie sprak de beleidsmakers en bestuurders. Zo maakten we de start voor een andere manier van denken. De resultaten van de gesprekken zijn gebundeld in het boek Integreren doe je met zijn allen. Een boek dat dient ter inspiratie en het startpunt vormt voor gesprekken met samenwerkingspartners.
De gesprekken met nieuwe Nederlanders hebben aangrijpende en inspirerende verhalen opgeleverd, waar veel mensen wat van kunnen leren. Eerder schreven we een blog over dit project. In de Noordoostpolder werken nieuwe bewoners, organisaties en buurtbewoners nu nog meer met elkaar samen om het integratieproces van nieuwkomers te laten slagen. Want integratie, dat doe je samen. Wij zijn trots op onze bijdrage aan dit bijzondere en belangrijke proces.
Voor het LUMC ontwikkelden we een wervingscampagne voor anesthesiemedewerkers. Op basis van storytelling, met de medewerkers als ambassadeurs.
Valori Software Improvement ontwikkelde een totaalconcept gericht op groei en ontwikkeling van softwareontwikkelaars. En vroeg Lamar communicatie te helpen met het in de markt zetten van deze innovatieve aanpak.