Duurzaamheid is de komende jaren ook in Heemstede een belangrijke pijler. De communicatieadviseurs wilden de contentstrategie verder uitrollen voor deze pijler, maar misten structuur. Want de inhoudelijk deskundige collega’s zijn druk en (dus) vooral bezig met ad hoc zenden van informatie naar bewoners en ondernemers in Heemstede. De oplossing? Samen met hen de contentstrategie duurzaamheid doorontwikkelen!
Dat begon goed. De gemeente zette het digipanel in om erachter te komen wat bewoners van Heemstede willen weten als het gaat om duurzaamheid. En hoe ze geïnformeerd willen worden. Met de uitslag van het digipanel als basis organiseerden we twee verdiepingssessies om te komen tot een uitgewerkte strategie en bijpassend plan, inclusief de contentorganisatie.
In een werksessie bepaalden we context, doel en doelgroep van de contentstrategie. Voor de doelgroep lieten we ons inspireren door het whitepaper van Motivaction, Vijf Tinten Groener, die we matchten met de resultaten van het digipanel. We gingen op zoek naar de ‘sweet spot’ bij de doelgroep en naar de samenhang tussen de verschillende kanalen en middelen van gemeente Heemstede.
Met de inhoudsdeskundigen als redactie ontwikkelden we een contentformule, waarbij rubrieken houvast geven voor inhoud en vorm van artikelen. Die werkten we uit in een overzichtelijk plan dat als startpunt dient voor de contentcreatie en contentplanning. Er bleek behoefte aan een online omgeving (nieuwssite) waar alle informatie rond het thema duurzaamheid te vinden is. Een digitale nieuwsbrief gaat er na lancering van de site voor zorgen dat bewoners de weg naar de nieuwssite vinden.
Met onze partner Design Firm ontwikkelden wij een contentstrategie en contentformule voor het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. Iedere drie weken verschijnt er een exemplaar van de vernieuwde personeelskrant.
Experts die hun jarenlange ervaring en kennis delen met MKB’ers in ontwikkelingslanden én elkaar. Dat levert prachtige verhalen op over een bijzondere vorm van ontwikkelingswerk. PUM Senior Experts vroeg ons het bladmanagement en de contentcreatie van PUMmagazine te verzorgen.