Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap
Waarom zorgen mensen niet (genoeg) voor hun pensioen? Helpt het als pensioenfondsen transparanter worden en helderder communiceren? Dit was een van de vragen die centraal stonden tijden het Zwitserleven Pensioenevent. De spreker die zijn licht liet schijnen over pensioencommunicatie, was prof. dr. Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA.
‘Niets is zo belangrijk voor een bedrijf of instituut als vertrouwen. Het nieuwe toverwoord is transparantie: als we mensen maar precies vertellen wat we doen en waarom, komt het vertrouwen vanzelf. Maar hersenwetenschap en psychologie vertellen een ander verhaal. Vertrouwen is een irrationele emotie en transparantie is juist funest voor het vertrouwen in elkaar. Met transparantie en bewustwording bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat er mee wordt beoogd. Het idee over transparante pensioencommunicatie slaat dan ook vaak de plank mis.’
Buiten dat het een boeiende en humoristische presentatie was, gaf het ons veel stof om over na te denken. Want ja, we willen zo transparant mogelijk communiceren en binnen die communicatie zetten we neuromarketing in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen (lees: bewustwording creëren en tot actie aanzetten). Maar, bereiken we daarmee wel het gewenste doel? En zo nee, welke alternatieven zijn er? In ons werk zoeken we dan ook continu naar de juiste balans tussen klant, tekstschrijver en doelgroep, en tussen aannames, wetenschap en ervaring.
Lamar communicatie heeft twee stagiairs van de Taalunie over de vloer. Valeria Maiboroda uit Oekraïne en Ghina Salsabila uit Indonesië studeren allebei Nederlands. Voor Lamar communicatie schreven zij hun eerste blog!
Hoe vaak gebeurt het niet? Je staat op een feestje en vraagt iemand geïnteresseerd naar wat hij of zij doet. De eerste tien minuten luister je geboeid, maar als de monoloog vordert, rijst toch de vraag ‘waarom vraag je niks aan mij?’