Wil je content maken waar je doelgroep echt iets aan heeft en die volop gedeeld en geliked wordt? Focus dan op de ‘sweet spot’. Dat is waar jouw ervaring en toegevoegde waarde overlappen met de behoeftes en belangstelling van je doelgroep. Verdiep je dus nog voor je één letter op papier zet éérst in de klantreis van je doelgroep!
Dit schema schetst een mooi voorbeeld van niet-relevante content op een universiteitswebsite (bron: Randall Munroe). Wat zoeken mensen en wat vinden ze? Als de ‘sweet spot’ slechts de naam van je bedrijf is, doe je echt iets verkeerd. Helaas staan nog heel veel organisaties in deze zend-stand. Ze weten heel goed wat hun eigen sterke punten zijn, maar zit hun publiek daar ook op te wachten?
Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt zo makkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Over jezelf, jouw onderneming of jouw service valt waarschijnlijk veel te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen bij het formuleren van een krachtige kernboodschap.
Hoe maak je relevante content mét samenhang? Door te denken als een magazinemaker. Zo zorg je voor een rode draad in jouw contentmarketing en vertel je een verhaal dat jouw publiek echt raakt. Hoe je dat doet? Door aan de slag te gaan met een plan. Kruip in het hoofd van de hoofdredacteur.