Als student op de School voor de Journalistiek wist ik maar al te goed dat ik me niet moest ophouden met ‘de vijand’: mijn medestudenten van de afdeling Voorlichting. Want voorlichting geven, dat stond zo ongeveer gelijk aan liegen. Later moest ik me in mijn werk als redacteur voor een vakblad vooral verre houden van ‘de marketeers’. Echte journalisten houden zich namelijk niet op met mensen die iets proberen te verkopen.
Inmiddels heb ik alle schotten zien vallen en eigenhandig afgebroken. Ik ging van een redactie naar een communicatieafdeling en later naar een marketingcommunicatiebureau. Ik zag collega-journalisten hun loopbaan als voorlichter vervolgen. En ik zag dat er bij hen en bij alle stappen die ik nam eigenlijk niet veel veranderde. Ik ben namelijk nog steeds een journalist, die gelooft in de kracht van verhalen die:
Die journalistieke manier van werken in de communicatie heeft inmiddels een naam: contentmarketing. Dat leek een tijdje geleden helemaal nieuw, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Het is feitelijk niet veel meer dan: stop met eenzijdig zenden, start de dialoog. En dacht ik soms van ‘t padje te zijn geraakt als journalist bij een communicatiebureau? Nee hoor! Het klopt juist als een bus, ik heet nu contentspecialist en ben in alles nog steeds een journalist die verhalen vertelt die relevant zijn voor de doelgroep.
Plannen voor hun pensioen vinden de meeste mensen moeilijk. Ze hebben geen idee hoeveel zij nodig hebben als ze met pensioen zijn. Bovendien schatten ze de hoogte van hun pensioen onrealistisch in. Hoe motiveer je mensen om zich meer te verdiepen in hun financiële toekomst? En hoe zet je ze aan tot actie?
Schrijven voor het web lastig? Niet als je onze tips voor focus en structuur van een webpagina volgt.