Contentmarketing alias journalistiek

Als student op de School voor de Journalistiek wist ik maar al te goed dat ik me niet moest ophouden met ‘de vijand’: mijn medestudenten van de afdeling Voorlichting. Want voorlichting geven, dat stond zo ongeveer gelijk aan liegen. Later moest ik me in mijn werk als redacteur voor een vakblad vooral verre houden van ‘de marketeers’. Echte journalisten houden zich namelijk niet op met mensen die iets proberen te verkopen.

Kracht van verhalen

Inmiddels heb ik alle schotten zien vallen en eigenhandig afgebroken. Ik ging van een redactie naar een communicatieafdeling en later naar een marketingcommunicatiebureau. Ik zag collega-journalisten hun loopbaan als voorlichter vervolgen. En ik zag dat er bij hen en bij alle stappen die ik nam eigenlijk niet veel veranderde. Ik ben namelijk nog steeds een journalist, die gelooft in de kracht van verhalen die:

  • een intrinsieke motivatie hebben (lees: kloppen met de kernwaarden van de organisatie)
  • effectief communiceren (lees: met een duidelijke invalshoek zijn gemaakt)
  • uitnodigen tot lezen en delen (lees: aansluiten bij de doelgroep)

Relevant voor de doelgroep

Die journalistieke manier van werken in de communicatie heeft inmiddels een naam: contentmarketing. Dat leek een tijdje geleden helemaal nieuw, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Het is feitelijk niet veel meer dan: stop met eenzijdig zenden, start de dialoog. En dacht ik soms van ‘t padje te zijn geraakt als journalist bij een communicatiebureau? Nee hoor! Het klopt juist als een bus, ik heet nu contentspecialist en ben in alles nog steeds een journalist die verhalen vertelt die relevant zijn voor de doelgroep.

Relevante content graag!

Stel je hebt een contentstrategie verzonnen die gaat helpen om de organisatiedoelen te verwezenlijken. En je hebt bedacht welke communicatiemiddelen je online en offline gaat inzetten. Alles staat in de steigers en nu volgt de volgende uitdaging: relevante content maken voor je doelgroep.

Laat je blad swingen

‘Alles heeft een ritme’, zongen de meiden van Frizzle Sizzle in 1986 op het Eurovisie Songfestival. En dat is ook precies hét mantra voor het maken van een magazine. Zonder lekker bladritme wordt je magazine een folder of een jaarverslag. Maak daarom een goede plank en laat je blad swingen.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
info@mediatic.eu

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere