Stichting NederlandSchoon wil ervoor zorgen dat heel Nederland in 2030 zwerafvalvrij is. En dat lukt alleen samen. Dus werken ze met gemeenten, bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en burgers om zwerfafval te voorkomen én te bestrijden. Voor gemeenten biedt NederlandSchoon het veelzijdige Gemeenteprogramma: een pakket maatregelen om zwerfafval lokaal effectief aan te pakken. Nadat we samen met NederlandSchoon hun contentstrategie hadden ontworpen, mochten we een inspirerend magazine over het programma maken.
We ontwikkelden de bladformule, bedachten aansprekende rubrieken, verzonnen de titel ‘Aan de bak!’ en zorgden voor een mix van interviews, achtergrondartikelen en klantcases. Met onze samenwerkingspartner Zabriski ontwikkelden we ook het vormconcept voor dit gloednieuwe, 24 pagina’s tellende magazine.
Naast het bladmanagement, in nauwe samenwerking met NederlandSchoon, namen we een deel van het schrijfwerk voor onze rekening. We belden met wethouders, burgemeesters en zwerfafvalexperts en maakte inspirerende verhalen. Voor de aangeleverde teksten verzorgden we de eindredactie.
Het vormconcept is gebaseerd op de huisstijl van NederlandSchoon, met als hoofdkleuren blauw en groen. Voor een open en rustige uitstraling kozen we voor pasteltinten in de achtergronden. Voor de dragende beelden ontwikkelden we ook een fotografieconcept en we verzorgden de fotografie op locatie. Voor het ondersteunende beeld konden we onder meer terecht in de beeldbank van NederlandSchoon. Het magazine is uiteraard gedrukt op milieuvriendelijk papier.
Schrijven: wij doen niets liever, maar we weten ook dat dit niet voor iedereen geldt. Onze schrijftrainingen-op-maat maken schrijven makkelijker én leuker.
Met onze partner Design Firm ontwikkelden wij een contentstrategie en contentformule voor het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. Iedere drie weken verschijnt er een exemplaar van de vernieuwde personeelskrant.