Eindredactie
Van collega x ontvang je een technisch klantinterview, van collega y een formeel nieuwsbericht over de nieuwe CAO. En de directeur vraagt ‘of zijn speech van 900 woorden ook nog ergens in het magazine past’. Hoe ga je hier een lekker leesbaar geheel van maken?
Eindredactie kun je zien als de brug tussen tekst en vorm. In het laatste stadium van het schrijfproces zorgt de eindredacteur ervoor dat alle teksten passen in het magazineconcept. De werklijst is hierbij het uitgangspunt. Wees als eindredacteur niet te voorzichtig. Collega’s houden niet altijd van kritiek, maar het eindresultaat is het belangrijkst!
Het is fijn als alle aangeleverde teksten foutloos zijn en lekker lopen. Vraag je schrijvers dan ook hun teksten altijd te laten tegenlezen, voor ze ze aanleveren. Wie lang met een tekst bezig is geweest, ziet de foutjes niet altijd meer. Een dubbele spatie, inconsequente opsommingen, je leest er zó overheen. De frisse blik van iemand anders maakt een tekst vaak beter. Bovendien scheelt het jou als eindredacteur veel tijd als typ- of taalfouten al zijn gecorrigeerd.
Ook tijdens het tegenlezen, maar vooral als eindredacteur is het goed om te letten op de volgende tekstuele aandachtspunten:
Lees ook ons artikel ‘schrijven is schrappen’, waarin we uitleggen wát je allemaal kan schrappen om je tekst korter en actiever te maken.
Eenheid in stijl is soms een uitdaging als je werkt met verschillende tekstschrijvers. Geef ze daarom vóóraf duidelijke instructies:
Alle teksten verzamelen en op taal controleren is één ding, maar vergeet niet om ook de structuur en opmaak in lijn te brengen. Controleer in íeder geval of alle aangeleverde teksten de juiste lengte hebben, zoals je dat in de werklijst hebt bepaald. Te lange teksten kort je in waar nodig.
Let ook op de volgende punten:
Inspiratie nodig voor een kop? Lees hier de tips van Roddeljournalist Matthijs Albers.
Onze #firstvideo. Lamar communicatie gaat graag buurten bij vakgenoten en klopte aan bij Rosanne van de Leemkolk van influencer marketing-bureau 3sixtyfive. Zij kent alle (of in elk geval héél veel) influencers van Nederland en koppelt ze aan de passende merken. De uitgelezen persoon dus om ons te vertellen over deze wondere wereld.
Haal méér uit je content én zorg dat je zorgvuldig gemaakte content gevonden wordt. Dat doe je met contentmappen. Wij geven je met een workshop de tools in handen om zelf aan de slag te gaan.