Elk woord telt, maar wat moet ik schrappen?
Schrijven is schrappen en kill your darlings. Het zijn twee van de grootste schrijfclichés en toch brengen ze zowel beginnende als doorgewinterde schrijvers in verwarring. Wát moet ik dan schrappen? Meer dan je denkt.
Tijdens de laatste Dag van de Content plaatsten we de workshopdeelnemers in een snelkookpan: je hebt drie minuten om dertig woorden te schrappen uit het artikel ‘Kom eens een ochtend architectuur beleven in Rotterdam’. GO.
Artikel: Kom eens een ochtend
architectuur beleven in Rotterdam
Het effect: verwilderde blikken, rode hoofden. En teksten waar belangrijke informatie uit verdween en overbodige woorden in bleven staan. Precies waarop we hoopten, natuurlijk. Want daarna legden we uit met welke vuistregels de deelnemers makkelijk de helft van de tekst hadden kunnen wegstrepen.
+++
Wat dan? Dit mag je (vrijwel) altijd uit een tekst schrappen:
Authenticiteit, het woord lijkt aan impact in te boeten. Want claimt niet elk merk en elke organisatie tegenwoordig authentiek te zijn? En wat verstaan we daar eigenlijk onder? Zoiets als ‘bij jezelf blijven’. Maar dat blijkt nog niet altijd even makkelijk.
Neuromarketing laat zien dat we het grootste deel van onze koopbeslissingen nemen op basis van intuïtie. Wat kunnen wij daar als contentmakers mee?