In de rij voor de boot en voor het terras

Nederland gaat er prat op een handelsnatie te zijn. Daar zijn we trots op en we varen er economisch wel bij. Maar soms kun je jezelf ook té goed verkopen.

 

Ik wil niet zeuren, maar het alsmaar uitdijende leger toeristen dat Nederland aandoet begint me steeds vaker te ergeren. Het is niet zo dat ik niets gewend ben qua toerisme: ik heb 20 jaar van mijn leven op Texel gewoond en de andere 20 jaar in Amsterdam. Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het toerisme zowel op Texel als in Amsterdam explosief gegroeid is. Rijen voor de boot, rijen voor het terras. En de rek is er nog niet uit naar het schijnt. De verwachting is dat het aantal toeristen met maar liefst 50% zal toenemen: van 40 miljoen in 2017 naar 60 miljoen in 2030.

 

OEF.

 

Openluchtmuseum Europa

Nederland is niet het enige land in Europa dat ‘last’ heeft van het toerisme. Heel Europa wordt onder de voet gelopen door toeristen uit alle windstreken. Steeds meer Europese steden vrezen het Venetië-scenario: een stad volledig bevolkt door toeristen. Sinds mei van dit jaar, heeft Venetië zelfs entree voor iedereen die de stad wil bewonderen.

Ook de Kroatische stad Dubrovnik wordt massaal bezocht door toeristen. Sinds Dubrovnik het decor vormt van de populaire serie Game of Thrones is deze stad één van dé toeristische trekpleisters van Europa. Het is zelfs zo druk, dat het stadbestuur de stadspoorten van de oude ommuurde binnenstad letterlijk sluit als er een bepaald aantal toeristen binnen zijn.

 

I amsterdam

Zo erg is het nog niet in Amsterdam. Al gaat de gemeente Amsterdam de toeristen extra belasten. Naast de toeristenbelasting van 7 procent komt een vast bedrag van € 3,- per hotelnacht en € 1,- per campingnacht. De onvrede over het explosief stijgende toerisme neemt dan ook toe. En dan te bedenken dat de stad rond 2004 steeds minder in trek was als citytrip. Dat was ook moment dat de stad de I amsterdam-campagne lanceerde. Gezien de elk jaar langer wordende rijen voor het Rijksmuseum, Van Gogh museum en het Anne Frankhuis blijkt de campagne een groot succes. De bekende I amsterdam-letters op het Museumplein zijn al verwijderd. Een eerste aanzet om alle marketingactiviteiten rondom Amsterdam te staken

 

Lonely Planet

Als ik het komende pinksterweekend naar Texel wil, zal ik mijn reis strategisch moeten plannen. Ten minste, als ik niet al ruim voor Den Helder in de file terecht wil komen. Texel is natuurlijk in hoge mate afhankelijk van toeristen, maar zelfs hier hoor ik steeds meer mensen klagen over de drommen toeristen die maar blijven komen. Of het nu zomer, lente, herfst of winter is…

VVV Texel is altijd actief op het gebied van eilandpromotie, maar soms gebeurt er iets onverwachts dat alle publiciteit vermenigvuldigt met een factor 10. Zo was Texel in 2016 opeens opgenomen in de top tien Europese bestemmingen. En ja, dat heeft wel een effect. Daar zijn ze zich bij de Lonely Plant ook wel van bewust, getuige de waarschuwing: ‘get there before the rest of Europe catches on’.

 

EN BEDANKT…

 

 

 

‘Balanceren tussen esthetiek en leesbaarheid’

Hans Zandvliet van Zabriski contentmakers vertelt als ervaringsdeskundige over het ontwerpen van een magazine. Wat maakt een magazine zo bijzonder? Wat is de rol van fotografie? En wat maakt nou een goede cover?

Laat je blad swingen

‘Alles heeft een ritme’, zongen de meiden van Frizzle Sizzle in 1986 op het Eurovisie Songfestival. En dat is ook precies hét mantra voor het maken van een magazine. Zonder lekker bladritme wordt je magazine een folder of een jaarverslag. Maak daarom een goede plank en laat je blad swingen.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
info@mediatic.eu

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere