Het lijkt omslachtig, maar is heel effectief
Schrijven is ons werk en onze passie. Daardoor staan we er nauwelijks meer bij stil hoe onze teksten tot stand komen. Want hoe meer ervaring je hebt, hoe onbewuster het proces. Ook al líjkt een stuk er bij ons zo uit te rollen, iedere tekst schrijven we in drie rondes. Dat klinkt wellicht omslachtig, maar is werkelijk effectief. Of je nu beginnend of ervaren schrijver bent!
Elke schrijfopdracht start met een leeg scherm. Veel schrijvers krijgen hierdoor de neiging meteen na te denken over een pakkende kop of het intro. Niet doen! Als je wilt dat je tekst relevant is, zorg er dan voor dat teksttype, inhoud en opbouw passen bij het doel van de tekst en bij de lezer. Stel jezelf daarom eerst een paar vragen.
Gevoelsmatig ben je al lang met je tekst bezig, maar pas nú kun je echt beginnen met schrijven. In deze fase focus je op de inhoud van de tekst. Je schrijft snel en staat nog niet te lang stil bij juist taalgebruik of die geweldige openingszin.
Het gaat er nu om dat je zorgt dat de inhoud klopt, en past bij het doel en de doelgroep die je in ronde 1 bepaalde. Het formuleren van tussenkoppen of het aanbrengen van meer ‘schwung’ doe je pas in de volgende fase.
Nu kun je je tekst eindredigeren. Je let daarbij op tekstopbouw, goed taalgebruik en spelling. Belangrijke punten zijn:
Wil je meer weten over schrijven in drie rondes? We bieden trainingen op maat.
Contentmarketing helpt bij het laden van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid, herkenbaarheid en autoriteit. Maar alleen als je authentiek bent. Tim Daalderop vertelt in deze video waarom.
Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt zo makkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Over jezelf, jouw onderneming of jouw service valt waarschijnlijk veel te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen bij het formuleren van een krachtige kernboodschap.