Niets is zo treurig als een artikel dat je vol enthousiasme publiceert, maar waar niemand naar kijkt. Of een nieuwsbrief waar niemand op reageert. Hoe voorkom je dat?
Als je volle zalen wilt trekken, geef je publiek dan iets waar ze op zitten te wachten. Het is heel fijn om een verhaal te vertellen waar je zelf enthousiast over bent, maar belangrijker is het dat je publiek er echt iets aan heeft. Op het snijvlak van jouw kennis en informatie, en de behoefte van de klant ligt de ‘sweet spot’; daar maak je content die werkelijk relevant is. Omdenken dus! Voor wie ga ik content maken? Waar zitten zij op te wachten? Waar liggen zij wakker van? Hoe kan ik helpen?
Om een helder beeld te krijgen van jouw publiek, kruip je onder hun huid en vorm je een zo rijk mogelijk beeld van hun wereld. Formuleer het antwoord op de volgende vijf vragen:
Wat voor werk doen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Doen ze aan sport? Welke sporten zijn dat? Doen ze vrijwilligerswerk? Houden ze van wandelen, lezen, concerten bezoeken of kijken ze liever de hele avond televisie? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Waar hebben ze het over wanneer ze bij de koffieautomaat staan? Wat zijn de onderwerpen waarover ze met vrienden en familie praten? Wat zeggen ze op sociale media?
Wat is hun mediaprofiel? Luisteren ze naar de radio of kijken ze meer televisie? En wat dan? Welke kranten, vaktijdschriften of magazines lezen ze? Welke nieuwssites bezoeken ze en welke sociale media gebruiken ze?
Wat zijn hun levensdoelen? Wat willen ze bereiken op korte en lange termijn? Een groots en meeslepend leven of zijn ze tevreden met een huisje, boompje en beestje? En hoe zit het op professioneel vlak?
Waarom kunnen ze niet slapen ‘s nachts? Wat zijn hun frustraties, in hun dagelijkse leven en op de werkvloer? Wat zouden ze graag anders willen doen?
Als je deze vragen goed beantwoordt, maak je content die relevant is voor je publiek. Die gelezen en gedeeld wordt, en waarvoor je publiek terugkeert.
Jij kunt onmogelijk alle antwoorden zelf bedenken, dus stap op je publiek af. Vraag het ze zelf. Daar hoef je heus niet altijd een gespecialiseerd onderzoeksbureau voor in te schakelen. Kijk eens naar de klanten die je al hebt, de mensen in je netwerk, de volgers die eerder al reageerden op je content. Bel ze, vraag ze uit. Een paar interviews leveren vaak al een hoop mooie inzichten op. Heb je tijd en budget voor een ambitieuzere aanpak, dan kun je de customer journey van je doelgroep (laten) uitdenken en persona’s, gedetailleerd omschreven fictieve personen, (laten) ontwikkelen. Die geven volop aanknopingspunten voor jouw relevante content.
Inspiratie. Het is even ongrijpbaar als belangrijk wanneer je een tekst moet schrijven. Waar haalt Daphne haar inspiratie vandaan?
Relevante content maken is fijn, maar nog fijner is als je deze makkelijk kunt delen, bijvoorbeeld in een online magazine. Met Instant Magazine delen we content voor whitepapers, inspiratiemagazines, productbrochures en jaarverslagen.