Tip van de content coach:
Schrijven: wij doen het elke dag. Maar ook bij ons gaat dat niet vanzelf. Tussen een leeg scherm en een goede tekst zitten ten minste 5 stappen. Het begint met een goede voorbereiding!
Wil je informeren, overtuigen, amuseren of de lezer in beweging krijgen? Het doel van je tekst bepaalt de inhoud en structuur.
Je doelgroep bepaalt de toon en stijl die je gebruikt. Spreek je ze aan met ‘je’ of met ‘u’? Hebben ze achtergrondkennis of weten ze nog van niks? Moeten of mogen ze je tekst lezen?
Bedenk wat de lezer echt moet weten. Schrijf de onderwerpen op en schrap alles wat niet nodig is als je kijkt naar doel en doelgroep. Het gaat om de essentie.
Begin met je hoofdboodschap en werk die naar onder toe verder uit. Gebruik duidelijke (tussen)koppen om de inhoud van je alinea’s te duiden. Heb je belangrijke punten uit te lichten? Gebruik dan bullets. En vergeet je call to action niet.
Met de eerste 4 stappen leg je de basis voor een goede tekst. Denk nu niet té lang na, maar begin gewoon met schrijven. Schrijf dóór en redigeer pas daarna. Leg je tekst weg en kijk er de volgende dag nog eens kritisch naar: staat alles er begrijpelijk in, is alle informatie nodig (schrijven = schrappen), klopt de structuur en is de tekst foutloos?
Stel je hebt een contentstrategie verzonnen die gaat helpen om de organisatiedoelen te verwezenlijken. En je hebt bedacht welke communicatiemiddelen je online en offline gaat inzetten. Alles staat in de steigers en nu volgt de volgende uitdaging: relevante content maken voor je doelgroep.
Tijdens het lezen van de recensie hoor ik ‘You’ve got this strange effect on me’ door mijn hoofd spoken. Een nummer dat goed past bij het groteske sprookje van Damien Hirst.