Man met telefoon wacht op de trein

Unieke kenmerken van een digitale publicatie

Veel mensen denken bij een ‘digitale publicatie’ nog aan een bladerbare pdf, gemaakt als een papieren magazine. Of aan een uitbreiding van de website met verhalen en video’s. Maar een digitaal magazine, whitepaper of productbrochure heeft een aantal unieke kenmerken.

 

Heldere navigatie

Een digitale publicatie heeft een duidelijk begin en eind, cover en achterzijde. Bij een website weet je niet wanneer hij ‘uit’ is. Bovendien, hoewel een online magazine er uit ziet als een website, is de navigatie is heel anders. Een website heeft hoofdmenu’s en submenu’s, en bezoekers klikken door de website zonder doel. Wil je je klantreis wat meer sturen, dan is een magazine met een directe en duidelijke structuur heel geschikt.

 

Geen afleiding

Websites zitten vaak vol met afleidende elementen zoals advertenties, banners of andere onderwerpen. Lezers van een online publicatie blijven vaak langer op een pagina. Omdat je de publicatie kunt voorzien van mooie foto’s en coole video’s op volledig scherm, is aandacht gegarandeerd.

 

Relevante inhoud

Door de juiste combinatie van goed gekozen onderwerpen, spannende koppen, foto’s en video’s wordt een digitale publicatie aantrekkelijk om te lezen. En omdat je digitaal handige statistieken over het gedrag van je lezers kunt verzamelen, weet je welke content ze graag lezen. Dus uiteindelijk wordt je content steeds relevanter voor je doelgroep.

 

Visual storytelling

Sommige websites zijn rijk aan visuals, maar meestal bevatten ze vooral veel geschreven content. In een digitaal magazine kun je echt gebruikmaken van ‘visual storytelling’. Door lange en korte teksten af te wisselen en vooral door het gebruik van véél aantrekkelijk beeld.

 

Publicatiefrequentie

Een online publicatie is 24 uur per dag vindbaar. Ook oudere nummers zijn gemakkelijk te delen en in te zien. Soms is een tijdschrift een eenmalige uitgave.

 

Push-medium

Websites trekken bezoekers (pull medium). Iemand bezoekt een website omdat hij ergens naar zoekt of komt er per ongeluk terecht als hij op een advertentie of een link klikt. De verwijzingslink naar een online publicatie wordt gepusht. Omdat iemand klant is of zich heeft aangemeld, ontvangt hij de link naar de publicatie.

Koosje

Dag Lamar!

Bijna 7 jaar heb ik met véél plezier bij Lamar communicatie gewerkt. Maar nu is het tijd om iets anders en nieuws te gaan doen. Mijn allerlaatste uurtje aan het bureau besteed ik aan het terugzoeken van mijn allereerste blog bij Lamar.

Juliëtte Geers van Sdu: ‘De contentstrategie is niet van de afdeling Marketing & Communicatie!’

Sdu, uitgever in de juridische wereld, ontwikkelde eind 2016 een contentmarketingstrategie. Hoe hebben zij het aangepakt? Wie waren betrokken en hoe hebben zij hun organisatie ingericht om die strategie in de praktijk te brengen?

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
info@mediatic.eu

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere