Contentmarketing zonder doel is als een schip zonder koers. Als je geen doel hebt, vliegt je content alle kanten op. De verplichte stap 1 in je contentstrategie is dus: wat wil je bereiken met je content? In grote lijnen kun je kiezen voor de volgende doelen:
Deze doelen zijn nog behoorlijk generiek. Om écht relevante content te maken, moet je dus specifieker zijn. Ter inspiratie geven we je hieronder 39 voorbeelden. En er zijn er nog méér …
Het doel van je contentstrategie formuleer je actief en liefst meetbaar, bijvoorbeeld in aantallen of percentages. Wat heel erg helpt bij het formuleren van je doel is de volgende aanloopzin:
De content die we maken…
1. Genereert x-aantal leads
2. Ontwikkelt de leads die we al hebben
3. Genereert traffic naar onze site
4. Zorgt ervoor dat precies de juiste doelgroep onze site bezoekt
5. Helpt om leads om te zetten in concrete opdrachten
6. Ondersteunt de klantreis van onze doelgroep
7. Vergroot onze merkbekendheid met ..%
8. Zorgt dat thema X online meer zichtbaar wordt
9. Vergroot de kennis over thema X bij onze doelgroep
10. Bevestigt onze expertpositie (thought leadership)
11. Helpt ons een expertpositie op te bouwen
12. Biedt entertainment
13. Maakt ons aantrekkelijk als werkgever
14. Draagt bij aan versterking van onze bedrijfscultuur
15. Draagt bij aan een positieve PR
16. Helpt ons de beoogde verandering door te voeren
17. Inspireert donateurs van onze stichting
18. Leidt tot gedragsverandering bij onze doelgroep
19. Informeert de doelgroep over onderwerp Y
20. Wakkert de discussie aan over thema A
21. Zorgt voor ..% meer verkoop
22. Ondersteunt een goede aftersales
23. Ondersteunt onze klantenservice
24. Zorgt ervoor dat onze klanten duurdere diensten afnemen of producten aanschaffen (up sell)
25. Zorgt ervoor dat onze klanten méér producten aanschaffen of diensten afnemen (cross sell)
26. Leidt tot conversie
27. Vergroot het aantal donateurs van onze stichting
28. Zorgt ervoor dat donateurs van onze stichting méér gaan geven
29. Vergroot de betrokkenheid van onze doelgroep
30. Vergroot de klantentrouw
31. Houdt de achterdeur dicht; klanten vertrekken niet
32. Maakt van klanten ambassadeurs voor ons merk
33. Vergroot onze fanbase op social media X (kiezen!)
34. Wordt frequent gedeeld
35. Helpt de doelgroep bij het gebruik van X
36. Leert doelgroep X iets over onderwerp Y
37. Zet de doelgroep aan tot actie
38. Maakt dat onze patiënten minder vaak bellen met vragen
39. Verlaagt het aantal telefoontjes naar onze servicedesk met ..%.
Wil je meer lezen over doelgerichte contentmarketing? Lees dan Le Mag., ons online magazine waarin je alles leest over hoe je met relevante content kunt scoren.
Al een aantal keer verzorgde Koosje de eindredactie van ‘In the Pocket’, het jaarlijks magazine van Rabobank Utrecht voor eerstejaars studenten. Alle content voor het magazine wordt bedacht en geschreven door de studenten zelf.
Als je Twitter moet geloven, lijkt het een nationale sport om je bij elke wedstrijd op te winden over het niveau van het NOS-commentaar. Met name oudgediende Frank Snoeks moet het ontgelden.