In 4 stappen de juiste tone of voice kiezen én toepassen
Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren.
1. Begin bij het begin: wat voor soort ondernemer of organisatie ben je? Schrijf eens op welke kwaliteiten passen bij het bedrijfskarakter en vraag ook wat anderen van jou vinden. Ben je professioneel, betrouwbaar, luxueus, creatief, humoristisch, gespecialiseerd, toegankelijk, klein maar fijn, all round, slechts voor de happy few, vriendelijk, inspirerend
2. Bepaal het doel van je communicatie: wat moet de impact zijn op je (potentiële) klanten? Wil je informeren, vermaken, je kennis delen, iets verkopen, aanzetten tot actie, de betrokkenheid vergroten, je autoriteit laten zien, iets onderwijzen …
3. Wat moet de sfeer van jouw teksten zijn en welk gevoel krijgen je klanten bij het lezen? Ben jij persoonlijk, zakelijk, no nonsense en down to earth, meedenkend, eerlijk, direct, informeel, kritisch, vermakelijk …
4. Op basis van de uitkomsten bij 1, 2 en 3 kies je de taal die hierbij past: je schrijft simpel, met jargon, uitvoerig, zonder omhaal, luchtig, kort en goed, complex …
Deze 4 punten leggen de basis voor jouw tone of voice. Per middel kun je je tone of voice nog iets aanpassen, in een DM-actie kom je nu eenmaal direct to the point en in een reactie op een klacht toon je je (hopelijk) betrokken.
Hoe dan ook, ook voor schrijven geldt: oefening baart kunst. Probeer eens wat verschillende tekstjes over jezelf of jouw organisatie te maken en laat een collega, vriend of buurman hier kritisch naar kijken. Past wát en hóé je het schrijft bij jou?
Wil je meer lezen over hoe jij contentmarketing succesvol kunt inzetten? Lees Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie.
Inspiratie nodig voor jouw tone of voice? Download onze handige infographic:
Om mooie en interessante verhalen uit je organisatie naar boven te halen, heb je mensen nodig die deze verhalen opsporen: de redacteuren. Wij vertellen je hoe je een redactie vormt, wat het belang van een redactievergadering is, en hoe je de redactievergadering goed voorbereidt.
‘Media zijn voor ons, als wat water is voor vissen’, aldus Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Deuze leven we niet met media, maar in media. We interviewden de auteur naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Leven in media’.